Modele de subiecte la Psihologie pentru examenul de Bacalaureat 2014.
În cadrul examenului de Bacalaureat 2014, disciplina de Psihologie are statutul de disciplină opţională fiind susţinută la proba E. d), în funcţie de filieră, profil şi specializare, de către elevii care care au absolvit: Profilul umanist din filiera teoretică, profilul servicii din filiera tehnologică și toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția profilului militar.
MODEL DE SUBIECT LA PSIHOLOGIE:
Model de subiect Psihologie Bacalaureat 2014 (*pdf)
Ministerul Educației Naționale
Centrul Național de Evaluare și Examinare
Examenul de bacalaureat național 2014
Proba E. d)
Psihologie
MODEL DE SUBIECT
Profilul umanist din filiera teoretică, profilul servicii din filiera tehnologică și toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția profilului militar.
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu. Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A. Scrieți pe foaia de examen litera corespunzătoare răspunsului corect, pentru fiecare dintre situațiile de mai jos. Este corectă o singură variantă de răspuns.
1. Tonalitatea afectivă a unei senzații este determinată de:
a. durata prezenței stimțulului
b. intensitatea stimțulului și de starea subiectului
c. specificul stimțulului și caracteristicile structura le și funcționale ale analizatorului
d. ecoul, rezonanța afectivă în funcție de experiența personală a subiectului
2. Percepția, ca proces de cunoaștere senzorială este un proces multifazic, finalizat printr-o imagine ale cărei calități sunt sporite dacă:
a. obiectul este numai contemplat
b. integratorii verbali nu intervin
c. obiectul este manevrat în timpul activitătii
d. obiectul se află în afara sferei de interes a subiectului
3. La o expoziție ornitologicӑ auzul tӑu este invadat de ciripitul numeroaselor pӑsӑri aflate în captivitate; instantaneu în minte îi face loc imaginea coliviei din colțul camerei tale unde trӑiește familia de canari pe care ai primit-o cadou . Această reprezentare este una:
a. anticipativӑ
b. individualӑ
c. generalӑ
d. ideomotricӑ
4. Problemele slab definite sunt acelea care:
a. implică modalități euristice de rezolvare
b. se rezolvă prin strategii algoritmice
c. implică demersuri cognitive bazate pe înțelegerea spontană
d. solicită demersuri bazate pe gândirea logică, riguroasă
5. Ca proces al memoriei și, totodată, etapă a acesteia, reactualizarea informațiilor:
a. este numită și întipărire
b. constă în reinerea informaiilor pentru o perioadă mai lungă sau mai scurtă de timp
c. este procesul de rezolvare a problemelor cu ajutorul informațiilor anterioare
d. se realizează sub forma recunoașterilor și reproducerilor
6. |
Imaginația conferă personalității: |
|
a. |
originalitate |
|
b. |
corectitudine |
|
c. |
acuratee |
|
d. |
receptivitate |
|
|
|
18 puncte |
B. Caracterul, ca element al sistemului de personalitate, desemnează ansamblul însușirilor psihice care privesc relațiile unei persoane cu semenii săi și valorile după care aceasta se conduce.
1. |
Menționați doi factori care influențează formarea caracterului. |
6 puncte |
2. |
Ilustrați, prin câte o situație concretӑ, douӑ tipuri de atitudini. |
6 puncte |
|
SUBIECTUL al II-lea |
(30 de puncte) |
Deși constituie împreună cu aptitudinile, caracterul și creativitatea sistemul de personalitate, temperamentul particularizează ființa umană conferindui dinamism și unicitate; el se exprimă, vizibil și pregnant, prin trăsături temperamentale.
A. |
Menionați două caracteristici ale temperamentului |
ca latură a personalității. |
4 puncte |
||
B. |
Descrieți succint unul dintre tipurile clasice de temperament. |
6 puncte |
|||
C. Evidențiați, |
în aproximativ o jumătate de pagină, o corelație existentă între afectivitate și |
||||
|
temperament. |
|
10 puncte |
||
D. Ilustrați, printrun exemplu concret, comportamentul |
unei persoane cu un temperament |
||||
|
introvertit. |
|
|
6 puncte |
|
E. Formulați |
un argument prin care să respingeți |
afirmația potrivit căreia |
cunoaterea |
||
|
trăsăturilor temperamentale de bază nu este utilă în relațiile cu ceilalți. |
4 puncte |
|||
SUBIECTUL al III-lea |
(30 de puncte) |
||||
A. Următorul text conține concepte psihologice și e vidențiază relații între ele: |
|
|
În adaptarea cognitivă, un rol hotărâtor îl are gândirea, care antrenează întregul psihic, factorii esențiali fiind operațiile de analiză și sinteză, memoria, dar imposibilitățile de a imagina soluții la probleme noi.
1. |
Precizați înelesul a două dintre procesele psihice la care face referire textul. |
4 puncte |
|
2. |
Prezentați, în aproximativ zece rânduri, o modalitate prin care limbajul este implicat în |
||
3. |
desfășurarea unuia dintre procesele psihice la care se referă textul dat. Explicați modul specific în care interacionează procesele psihice identificate în text și precizate la punctul 1., menționând totodată și cat egoria sau sistemul în care se încadrează fiecare. |
6 puncte 10 puncte |
B. Știind că personalitatea, un sistem dinamic și bine structurat, cu trăsături specifice și componente creative, se exprimă prin conduita inteligentă:
1. Explicați rolul inteligenței în adaptarea conduitei intelectuale, practice și sociale la situații noi. 6 puncte
2. Argumentați succint faptul că inteligența este o aptitudine generală. 4 puncte
BAREM DE EVALUARE ȘI DE NOTARE
Se punctează orice modalitate de rezolvare corectă a cerințelor.
Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracțiuni de punct.
Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărțirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I |
(30 de puncte) |
A. |
|
câte 3 puncte pentru fiecare răspuns corect, astfel: |
|
1d, 2c, 3b, 4a, 5d, 6a |
6x3p=18 puncte |
B.
1. câte 3 puncte pentru menționarea fiecăruia dintre cei doi factori care influențează formarea caracterului 2x3p=6 puncte
2. câte 3 puncte pentru ilustrarea, prin câte o situație concretă, a fiecăreia dintre cele două tipuri
de atitudini |
2x3p=6 puncte |
|
SUBIECTUL al II-lea |
(30 de puncte) |
|
A. câte 2 puncte pentru menționarea oricăror două caracteristici ale temperamentului |
||
|
2x2p=4 puncte |
|
B. descrierea succintă a oricăruia dintre tipurile clasice de temperament |
6 puncte |
|
C. câte 1 punct pentru utilizarea fiecăruia dintre termenii dai în sensul specific psihologiei |
||
|
2x1p=2 puncte |
|
evidențierea unei corelații existente între termenii dați |
4 puncte |
|
coerența textului redactat |
2 puncte |
|
încadrarea în limita de spațiu precizată |
2 puncte |
D. ilustrarea, printrun exemplu concret, a comport amentului unei persoane cu temperament
introvertit |
6 puncte |
|
E. formularea unui argument prin care se respinge afirmaia dată |
4 puncte |
|
SUBIECTUL al III-lea |
(30 de puncte) |
|
A
1. câte 1 punct pentru menționarea oricăror două procese psihice la care face referire textul
2x1p=2 puncte
- câte 1 punct pentru precizarea înelesului fi ecărui proces psihic menionat 2x1p= 2 puncte
2. prezentarea unei modalități prin care limbajul este implicat în desfășurarea unuia dintre
procesele psihice la care se referă textul dat |
4 puncte |
|
2 puncte |
3. explicarea modului specific în care interacionează procesele psihice menționate la punctul 1 6 puncte
- câte 2 puncte pentru menționarea categoriei sau sistemului în care se încadrează fiecare
dintre procesele psihice, menționate explicit la punctul 1 2x2p=4 puncte
B.
1. explicarea rolului inteligenței în adaptarea conduitei intelectuale, practice și sociale la situații noi
|
6 puncte |
2. argumentarea succintă a faptului că inteligența este o aptitudine generală |
4 puncte |