Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu - caracterizare de personaj (Stefan Gheorghidiu)

CARACTERIZARE DE PERSONAJ dintr-un ROMAN INTERBELIC, MODERN, PSIHOLOGIC

Text suport: ULTIMA NOAPTE DE DRAGOSTE, INTAIA NOAPTE DE RAZBOI de CAMIL PETRESCU

☑  CARACTERIZARE DE PERSONAJ Cuprins:

 

INTRODUCERE

    Perioada interbelica este cea mai bogata pentru romanul romanesc, acesta atingand modernitatea ca evolutie si apogeul ca valoare artistica.

     Camil Petrescu a fost un romanicer, dramaturg, poet si nuvelist roman ce a creat in perioada dintre cele doua razboaie mondiale. In studiile sale teoretice, cum ar fi “Noua structura si opera lui Marcel Proust”, ilustreaza estetica autenticitatii. Aceasta se regaseste si in romanele sale, printre care “Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi” (1933). Despre romanul camil-petrescian, N.Manolescu spunea ca exprima “renuntarea curajoasa la iluzia cunoasterii absolute a omului”.

      Romanul “Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi” de Camil Petrescu este dupa clasificarea lui G. Ibraileanu unul “de analiza”, iar dupa clasificarea lui N.Manolescu, unul “ionic”. Acest roman pune in valoare adevarul afirmatiei lui E.Zola: “noi romancierii suntem judecatorii oamenilor si pasiunilor lor” prin prezentarea dramelor tanarului intelectual citadin.

⇑ Înapoi la Cuprins 

 

CELE PATRU ELEMENTE

    Romanele lui C. Petrescu nu au propriu-zis un subiect, ci se remarca in acestea o observatie a vietii interioare, o analiza psihologica a existentei. Evenimentele de constiinta sunt adevaratul subiect al romanului. De asemenea, se remarca in romanele lui Camil Petrescu evitarea anticiparii si a previzibilitatii din romanul obiectiv. Tema operei “Ultima noapte de dragste, intaia noapte de razboi” este drama intelectualului lucid ce trece prin doua experiente fundamentale, decisive: iubirea si razboiul, incercand sa gaseasca semnificatia profunda a experientei. Viziunea autorului asupra razboiului este una unica, demitizandu-se imaginea eroica a acestuia si prezentandu-se aspectul dramatic, tragic al conflictului.

   Titlul unei opere este un element paratextual care ghideaza lectura cititorului, formand un orizont al asteptarii. Cel al creatiei lui Camil Petrescu este semnificativ, reda esenta si circumscrie tema romanului.Cele doua sintagme din titlu sunt semnificative pentru cele doua volume, insa au sens figurat. Prin substantivul “noapte” se exprima realitatea trista intunecata a experientei individuale simbolizate prin substantivul precedat de prepozitie “(de) dragoste”. Prin  “noapte de razboi” se denumeste experienta colectiva, iar antiteza dintre termenii “Ultima” si “Intaia” marcheaza complementaritatea celor doua experiente care marcheaza existenta personajului principal.

     Romanul lui Camil Petrescu este structurat in doua parti si treisprezece capitole cu titluri sugestive. Prima prima parte relateaza relatia lui Stefan Gheorghidiu cu sotia sa, Ela – o monografie a iubirii si indoielii, iar a doua este un jurnal de front, imprumutat de autor, protagonistului. Cele doua parti sunt unificate de prezenta unei singure constiinte.

     Perspectiva narativa este interioara, personala-actoriala, „impreuna cu”. Romanul este scris la persoana I, aparand un „eu” central, subiectiv, necredibil.

C.Petrescu spune „nu descriu decat ce vad, ce aud [...] eu nu pot vorbi onest decat la persoana I”. Eroul lui Camil Petrescu scapa de sub puterea destinului antic sau a determinismului mediului si se adanceste in propria constiinta, avand o perspectiva unica asupra lumii.

    Spre deosebire de romanele traditionale, in care confilctul este fundamental exterior, in romanul lui Camil Petrescu apare conflictul interior, din constiinta personajului narator, Stefan Gheorghidiu, care traieste stari s sentimente contradictorii fata de sotia sa, Ela. Acest conflict interior este generat de raporturile pe care protagonistul le are cu realitatea inconjuratoare. Principalul motiv al ruperii dintre Stefan si sotia sa este implicarea Elei in lumea mondena pe care eroul o dispretuieste. Asadar, conflictul interior trait de protagonist se produce din cauza diferentei dintre aspriatiile lui Gheorghidiu si realitatea lumii in care traieste.

 ⇑ Înapoi la Cuprins 

 

STATUTUL PERSONAJULUI

      Personajul-narator, Stefan Gheorghidiu, reprezinta inadaptatul superior, lucid hipersensibil, intransigent, inflexibil, orgolios in aspiratii, traind in lumea ideilor pure. Analiza personajului si a caracterizarii sale indirecte pune in evidenta atractia acestuia pentru problemele profunde ale existentei. Protagonistul este incapabil sa isi gaseasc locul in societatea in care se afla, pe ca re o vede afundata in mediocritate si lipsita de moralitate.

Studiind filosofia, Stefan Gheorghidiu este un intelectual care traieste intr-o lume a ideilor pure, a cartilor si care are dorinta unei izolari absolute de realitatea materiala. Totusi, lumea din jurul sau produce conflictele, atat exterioare cat si interioare din viata personajului, axate in jurul relatiei sale cu Ela, colega de la Universitate.

 ⇑ Înapoi la Cuprins 

 

TRASATURILE PERSONAJULUI SI MIJLOACE DE CARACTERIZARE

   Stefan Gheorghidiu este un personaj complex, cu trasaturi vaste de caracter. Portretul sau fizic, dar si moral este conturat prin maniere directe si indirecte. In acest roman sunt folosite adesea procedee specifice tipului de roman psihologic precum: introspectia (“Niciodata nu m-am simtit mai descheiat de mine insumi”), autoanaliza lucida (“Simteam din zi in zi, departe de femeia mea, ca voi muri”), monologul interior, cu notarea starilor fiziologice a a senzatiilor organismului (“Nu pot gandi nimic. Creierum parca mi s-a zemuit”), fluxul constiintei.

Portretul fizic al lui Gheorghidiu, personajul-narator, este realizat prin autocaracterizare in primul volum. Acesta se numeste singur “inalt si elegant”, “alb ca un om fara globule rosii”, insa, in mod indirect, se deduce lipsa sa de grija pentru imbracaminte, cand pentru prima oara cei doi il remarca pe domnul G. Intre Stefan si dl. G. se realizeaza o antiteza la nivelul aspectului fizic: monden, avocatul se imbraca dupa moda vestica, pe cand protagonistul avea “mansetele prea largi” si “colturile sucite” la costum. Lipsa atentiei asupra vestimentatiei o deranjeaza pe Ela: “O stanjenea parca neatentia mea [...]”.

   Din punct de vedere moral, Gheorghidiu este dominat de orgoliu. Orgoliul este motivul pentru care acesta incepe relatia cu Ela, placandu-i invidia celor din jur: “Incepusem totusi sa fiu magulit de admiratia pe care o avea mai toata lumea pentru mine[...]”. De asemenea, din orgoliu, la masa in familie alaturi de unchiul Tache, Stefan refuza sa il linguseasca pe acesta. Se remarca in acest episod si sinceritatea personajului principal. Aceasta sinceritate il impresioneaza pe Tache, care decide in cele din urma sa ii lase nepotului sau cea mai mare parte din avere. Nae Gheorghidiu, interesat de avere, remarca mai tarziu ca nepotul sau, Stefan, este lipsit de simt practic: “N-ai simt practic…. Ai sa-ti pierzi averea[...]”.

   Conflictul din familie cauzat de marea mostenire a unchiului Tache reliefeaza dezgustul personajului principal pentru interesele monetare cat si primele semne de pierdere a afectivitatii fata de Ela. Stefan, satul de conflict, cedeaza o parte din avere celorlalti mostenitori, insa se simte mai izolat de lume in urma acestuia, simte ca nici sotia sa nu ii impartaseste viziunea: “As fi vrut-o mereu feminina[...]”.

    Constientizarea valorilor intelectuale proprii il fac pe Gheorghidiu mai tarziu sa nu se poata incadra in societatea mondena. Personajul vede in a pune mai mult accent in garderoba personala o lipsa de respect de sine, o pierdere a adevaratelor valori in viata si o acceptare a sistemului lumii exterioare de masurare a valorii. Gheorghidiu isi pastreaza orgolios statutul de intelectoal neinteles, in ciuda a ceea ce observa a fi pierderea fiintei iubite, pentru prima oara.

   Posesivitatea este de asemenea semnificativa pentru Gheorghidiu. Desi este intrebat daca este gelos, el neaga “nu am fost niciodata gelos, desi am suferit atata din cauza iubirii”. Totusi personajul simte dorinta de a o poseda pe Ela: “Simteam ca femeia aceasta era a mea, in exemplar unic”, motiv pentru care gelozia nerecunoscuta se declanseaza.

    Fire reflexiva si analitica, Gheorghidiu pare sa disece poate prea mult anumite intamplari. El diseca si analizeaza cu luciditate fiecare vorba, fiecare gest, dorind sa aiba certitudinea iubirii Elei, care flirta evident cu domnul G.: "trageam cu urechea, nervos, să prind crampeie din convorbirile pe care nevastă-mea le avea cu domnul elegant de alaturi de ea". În plimbarea la Odobeşti, Ela se comportă ca o cocheta, devenind din ce în ce mai superficiala, in viziunea lui Stefan. Fidelitatea Elei este pusa sub semnul intrebarii, Stefan observand mimica si gesturile femeii care gusta cu familiaritate din farfuria lui G., are o expresie deznadajduita atunci cand acesta sta de vorba cu alta femeie. Intre cei doi soti intervine o tensiune stanjenitoare care se amplifica, Ela acceptand sa divorteze desi se simtea jignita de banuielile sotului sau. In “Arca lui Noe”, criticul N. Manolescu evidentiaza faptul ca Ela este conturata subiectiv: “Nu Ela se schimba[...] ci felul in care o vede Stefan”.

     Notaţiile personajului despre razboi sunt de o mare autenticitate si luciditate, viaţa oamenilor fiind la cheremul hazardului: "cadem cu sufletele rupte în genunchi". Ca un blestem, unul dintre soldaţi silabiseste întruna, obsesiv: "Ne-a acoperit pamantul lui Dumnezeu". Tragediile razboiului sunt de un realism zguduitor: un ostaş a văzut cum un obuz a retezat capul lui A Măriei şi el "fugea aşa, fără cap”. Unii critici literari consideră că Ştefan Gheorghidiu nu poate fi considerat un învins, deoarece reuşeşte să depăşească gelozia care ameninţa să-l dezumanizeze. El se înalţă deasupra societăţii meschine, trăind o experienţă morală superioară, aceea a dramei omenirii, silită să îndure un război tragic şi absurd. Este, de altfel, singurul supravieţuitor între toate personajele camilpetresciene.

 ⇑ Înapoi la Cuprins 

    CONCLUZIE

      In concluzie, romanul “Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi” este un roman modern, psihologic, de tip subiectiv, in care apare o viziune unica asupra iubirii si a razboiului. Perspectiva subiectiva face ca finalul operei sa aiba un caracter deschis, veridicitatea trairilor lui Stefan Gheorgidiu fiind puse sub semnul intrebarii, insa autenticitatea si valoarea personajului fiind accentuate. Prin acest personaj, Camil Petrescu introduce o noua tipologie in literatura romana: intelectualul inadaptat, aspirand spre absolut.

 

☑  Vezi toate lecțiile din categoria Personaje Literare pentru Bacalaureat

Alte Lectii din romana