Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Examenul de bacalaureat național 2020
Proba E. c)
Istorie
MODEL
Filiera teoretică, profil umanist, toate specializările; Filiera vocaţională - profil artistic, toate specializările; - profil sportiv, toate specializările; - profil pedagogic, specializările:
•Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
•Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I(30 de puncte)
Citiţi, cu atenţie, sursele de mai jos:
A. „Conflictul dintre domnitori și boieri a dominat dezvoltarea politică internă a Principatelor o bună parte din secolul al
La jumătatea secolului, doi domnitori – Matei Basarab în Valahia
B. „Războiul care a izbucnit odată cu asediul Vienei de către otomani în 1683 și care
(K. Hitchins, Scurtă istorie a României)
3.Menţionaţi cele două state românești la care se referă atât sursa A, cât și sursa B. 6 puncte
4.Scrieţi, pe foaia de examen, litera corespunzătoare sursei care susţine că domnul instaurează
5.Scrieţi o relaţie
6.Prezentaţi alte două fapte istorice referitoare la implicarea românilor în relațiile internaționale de la sfârșitul Evului Mediu și începuturile modernității, în afara celor la care se referă sursele A și B.
6 puncte
7.Menţionaţi o caracteristică a unei instituții centrale din spațiul românesc, la sfârșitul
Citiţi, cu atenţie, sursa de mai jos:
„Alexandru Ioan Cuza
În primii ani ai Domniei, eforturile lui Alexandru Ioan Cuza și ale colaboratorilor săi apropiați au fost concentrate în direcția desăvârșirii actului istoric de la 24 ianuarie 1859 când a avut loc dubla alegere. Ei au făcut totul ca această realizare a românilor să nu rămână un moment izolat, ci să marcheze un proces accelerat de dezvoltare a statului național nou creat. În septembrie 1859, [...]
3.Menţionaţi domnitorul român și un eveniment desfășurat în anul 1859, la care se referă sursa
4.Menţionaţi, din sursa dată, două informaţii referitoare la instituțiile formate în 1862. 6 puncte
5.Formulaţi, pe baza sursei date, un punct de vedere referitor la Convenția din 1858,
6.Argumentaţi,
anterior evenimentelor la care se referă sursa dată, a contribuit la constituirea statului român modern. (Se punctează prezentarea unui fapt istoric relevant și utilizarea conectorilor care
Elaboraţi, în aproximativ două pagini, un eseu despre România în secolul al
-prezentarea unui fapt istoric referitor la România, desfășurat în primele două decenii ale secolului al
-menționarea a două consecințe ale Constituției din 1923;
-menționarea câte unei cauze a adoptării Constituției din 1938, respectiv Constituției din 1948;
-precizarea unei asemănări între Constituția din 1952 și Constituția din 1965;
-formularea unui punct de vedere referitor la participarea României la relațiile internaționale
din a doua jumătate a secolului al
Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Filiera teoretică, profil umanist, toate specializările; Filiera vocaţională - profil artistic, toate specializările; - profil sportiv, toate specializările; - profil pedagogic, specializările:
•Se punctează orice modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
•Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.
•Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total obținut pentru lucrare.
1.2 puncte pentru oricare dintre răspunsurile: Șerban Cantacuzino, Constantin Brâncoveanu. Se punctează orice mod de redactare a răspunsului corect (prin precizare/menționare sau în enunț).
2.2 puncte pentru oricare dintre răspunsurile: Boierii români au dat dovadă de o solidaritate remarcabilă și au combătut această competiție pentru pământ și funcții., Boierii se află în conflict cu domnitorii în secolul al
3.câte 3 puncte pentru fiecare răspuns: Valahia/Țara Românească, Moldova. Se punctează orice mod de redactare a răspunsului corect (prin precizare/menționare sau în enunț). (3px2=6p)
4.3 puncte pentru scrierea literei A
5.7 puncte pentru scrierea oricărei relații
Exemple: Cauză: La început [...] a fost convins că doar Imperiul Otoman oferea Țării Românești
cea mai bună garanție a existenței sale ca stat de sine stătător și efect: Drept urmare,
grupurile de interese ale sultanului pentru
6.câte 1 punct pentru menționarea oricăror alte două fapte istorice referitoare la implicarea
românilor în relațiile internaționale de la sfârșitul Evului Mediu și începuturile modernității, în
afara celor la care se referă sursele A și B(1px2=2p) Exemple: Tratatul de la Alba Iulia din 1595, Bătălia de la Giurgiu (1595), Tratatul de la Luțk încheiat la începutul secolului al
câte 2 puncte pentru prezentarea fiecărui fapt istoric menționat - o scurtă expunere în care sunt
7.4 puncte pentru menționarea oricărei caracteristici a unei instituții centrale din spațiul românesc, la sfârșitul secolului al
1.2 puncte pentru oricare dintre răspunsurile: Paris, Principatele Române, Principate. Se punctează orice mod de redactare a răspunsului corect (prin precizare/menționare sau în enunț).
2.2 puncte pentru răspunsul: al
3.3 puncte pentru răspunsul: Alexandru Ioan Cuza/Al. I. Cuza/Cuza
3 puncte pentru menționarea oricărui eveniment desfășurat în anul 1859 Exemple: la 24 ianuarie 1859 când a avut loc dubla alegere, dubla alegere a lui Al. I. Cuza a fost recunoscută în Conferința de la Paris etc. Se punctează orice mod de redactare a răspunsului corect (prin citat din sursă/menționare sau în enunț).
4.câte 3 puncte pentru menţionarea, din sursa dată, a oricăror două informaţii referitoare la
instituțiile formate în 1862(3px2=6p)
Exemple: Pe data de 22 ianuarie 1862
Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
5.4 puncte pentru formularea, pe baza sursei date, a oricărui punct de vedere referitor la Convenția din 1858
câte 3 puncte pentru selectarea, din sursa dată, a oricăror două informaţii care susţin punctul
de vedere formulat(3px2=6p) Exemple: Convenția din 1858 a avut consecințe în plan politic pentru Principate. Informațiile care susțin punctul de vedere sunt: numărul de alegători era restrâns la câteva mii de oameni, în cea mai
mare parte aparținând categoriilor privilegiate și în cele două Principate
care nu se baza pe voința poporului, ci pe prevederile electorale, impuse din afară și potrivnice progresului și Guvernele care se străduiau a concretiza programul de înnoire a țării SAU Convenția din 1858 influențează negativ dezvoltarea Principatelor Române. Informațiile care susțin punctul de
vedere sunt: întemeiase paradoxal viața politică a celor două Principate pe prevederi electorale reacționare de natură să frâneze procesul de modernizare a statului și instituțiilor sale și în cele două Principate
programul de înnoire a țării etc. Punctajul total (10 puncte) sau cel parțial (7 puncte) se acordă răspunsului care cuprinde atât punctul de vedere, cât și informațiile/informația. Nu se punctează doar punctul de vedere sau doar informațiile/informația.
6.4 puncte pentru argumentarea afirmaţiei date - prezentarea oricărui fapt istoric relevant (de exemplu: un program din cadrul Revoluției din
-2 puncte pentru menţionarea oricărui fapt istoric referitor la România, desfășurat în primele două decenii ale secolului al
3 puncte pentru prezentarea faptului istoric menționat - o scurtă expunere în care sunt precizate două informații referitoare la faptul istoric și se utilizează relația
1 punct pentru precizarea doar a unei informații referitoare la faptul istoric
-câte 3 puncte pentru menţionarea oricăror două consecințe ale Constituției din 1923 (de exemplu:
guvernarea pe baza principiului separării puterilor, egalitatea în drepturi pentru cetățeni, indiferent de origine etnică, de limbă sau de religie, regele Ferdinand I își exercită atribuțiile în limitele prevăzute de
-câte 3 puncte pentru menţionarea oricărei cauze a adoptării Constituției din 1938, respectiv Constituției din 1948 (de exemplu: legitimarea regimului politic instaurat de regele Carol al
criza politică din România, respectiv modificarea formei de guvernământ prin instaurarea Republicii
-2 puncte pentru precizarea oricărei asemănări între Constituția din 1952 și Constituția din 1965 (de exemplu: au caracter totalitar, prevăd prerogativele Marii Adunări Naționale etc.)
-1 punct pentru formularea oricărui punct de vedere referitor la participarea României la relațiile internaționale din a doua jumătate a secolului al
4 puncte pentru susținerea punctului de vedere formulat
Ordonarea şi exprimarea ideilor menţionate – 6 puncte distribuite astfel:
-2 puncte pentru utilizarea limbajului istoric adecvat
1 punct pentru utilizarea parţială a limbajului istoric adecvat
-1 punct pentru structurarea eseului (introducere - cuprins - concluzie)
-2 puncte pentru respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice
1 punct pentru respectarea parţială a succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice
-1 punct pentru respectarea limitei de spaţiu