Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Examenul de bacalaureat naţional 2020
Proba E. a)
Limba şi literatura română
Model
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic
•Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
•Timpul de lucru efectiv este de trei ore.
Viața la Bârlad, în clasa a
25franci a lui Haeckel, despre originea omului, a trebuit să mă mut la altă gazdă și să mănânc la casap*, un fel la dejun și unul seara, așa că trei luni am suferit necontenit de foame, mai ales seara, când mă uitam cu jind la vitrinele băcăniilor și cofetăriilor). Și, mai ales, eram oameni mari, pentru că aveam idei, un ideal, pentru care trăiam. În adevăr, nu trăiam decât pentru acele idei, care erau singurul lucru important în viața noastră. [...]
Noi toată vremea discutam și puneam omenirea la cale. Citeam ca evanghelii cărțile – puține ce aveam. Puține, pentru că pe vremea aceea în provincie nu erau cărți și noi ni le procuram cu cele mai mari sacrificii, săraci cum eram. Niciodată
Acasă la noi [...], pe ulițe, în natură, discutam, ne entuziasmam, visam viitorul omenirii, făceam poezie – și niciodată nu ne gândeam la noi, la viitorul nostru, la cariera noastră.
Totuși o frică ne întuneca adesea fericirea: bacalaureatul. Era așa de greu, auzeam, noi, provincialii, atâtea legende, încât ne speria sfârșitul liceului. Unii începuseră a se prepara – sau cel puțin a socoti câte cărți va trebui să știm pe de rost. Le socoteam cu... metrul, adică puse una peste alta cărțile, se făcea o
Garabet Ibrăileanu, Amintiri
*Clasele a
A. Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la textul dat.
1. Indică sensul din text al secvenței mă uitam cu jind.6 puncte 2. Menționează faptul care duce la schimbarea gazdei de către autor, așa cum reiese din textul dat.
6 puncte
Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
B. Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă preocuparea faţă de problemele omenirii ţine cont sau nu de vârstă,
volumul Amintiri de Garabet Ibrăileanu, cât și la experiența personală sau culturală. 20 de puncte
În redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere:
– formularea unei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a
două argumente adecvate opiniei și formularea unei concluzii pertinente;14 puncte
– utilizarea corectă a conectorilor în argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de
exprimare, de ortografie și de punctuație), aşezarea în pagină, lizibilitatea.6 puncte
În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 150 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Comentează, în minimum 50 de cuvinte, textul de mai jos, evidenţiind relaţia dintre ideea poetică şi mijloacele artistice.
Vorbele noastre
Au spus prea mult, pierdut
Am vrut ce nu ne
lumea din gând de care
pe dezbinate drumuri doi străini cu vina lor, respinşi de paradis, purtând căinţi pe urma unui vis.
Ion Vinea, Variantă
Notă
Pentru conținut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuaţia – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al
Redactează un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinți particularităţi de construcţie a unui personaj
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
–prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales;
–evidenţierea unei trăsături a personajului ales, prin două episoade/secvenţe comentate;
–analiza a două elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj, semnificative pentru construcția personajului din textul narativ studiat (de exemplu: acțiune, conflict, modalităţi de caracterizare, incipit, final, tehnici narative, perspectivă narativă, registre stilistice, limbaj etc.).
Notă
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului, vei primi 18 puncte (câte 6 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existența părților componente – introducere, cuprins, încheiere – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; abilități de analiză și de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaţia – 2 puncte; așezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Examenul de bacalaureat naţional 2020
Proba E. a)
Limba şi literatura română
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Model
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic
•Se punctează orice formulare/modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
•Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.
•Se acordă zece puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la zece a punctajului total obţinut pentru lucrare.
1.indicarea sensului din text al secvenței date (de exemplu: Sensul secvenței este a tânji după ceva,
2.menționarea faptului care duce la schimbarea gazdei de către autor (de exemplu: Autorul își schimbă gazda, deoarece cheltuiește banii pe o carte.) – 4 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct;
3.precizarea unei trăsături a anilor evocați de autor (de exemplu: bogăţia de idei, unicitatea etc.) – 2 puncte; justificarea răspunsului cu o secvență semnificativă din text (Și cât era de bine
4.explicarea motivului pentru care bacalaureatul îi înspăimânta pe elevi (de exemplu: elevii auziseră mituri despre dificultatea examenului, aveau mult de citit etc.) – 4 puncte: explicare nuanțată – 4 puncte; încercare de explicare – 2 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării,
ortografie și punctuație – 1 punct6 puncte 5. – prezentarea unui aspect ce defineşte oamenii mari (de exemplu: independența, experiența de viață
etc.): prezentare adecvată şi nuanţată – 4 puncte; încercare de prezentare – 2 puncte4 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie
– câte 2 puncte pentru enunţarea oricăror două argumente adecvate opiniei formulate: enunțare clară,
‒câte 2 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate: dezvoltare clară, nuanţată – 2 p.; încercare de dezvoltare, schematism – 1 p.
2 x 2 puncte = 4 puncte
‒valorificarea textului în dezvoltarea oricărui argument – 3 p./simpla citare a unor secvenţe din text – 1 p.; raportarea la experiența personală sau culturală în dezvoltarea oricărui argument – 1 p.
‒utilizarea corectă a conectorilor în argumentare: utilizare adecvată – 2 p.; utilizare parţial
‒respectarea normelor limbii literare (0
‒respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0 – 1 greşeli ortografice şi de punctuaţie – 1 p.; 2
În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 150 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
•comentarea adecvată și nuanțată, prin evidențierea relației dintre ideea poetică și mijloacele artistice – 6 puncte
•comentarea textului, prin evidențierea ezitantă a relației dintre ideea poetică și mijloacele artistice – 3 puncte
•simpla precizare a ideii poetice/a mijloacelor artistice sau tendință de generalizare – 1 punct
–utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct
de punctuaţie – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte)4 puncte
În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
•prezentare adecvată şi nuanţată – 6 puncte
•prezentare ezitantă – 3 puncte
•prezentare schematică sau superficială – 1 punct
–evidenţierea unei trăsături a personajului ales, prin două episoade/secvenţe comentate 6 puncte
•menţionarea oricărei trăsături a personajului ales – 2 puncte
•ilustrarea trăsăturii menţionate prin două episoade/secvenţe comentate – 2 puncte + 2 puncte; simpla numire a unor episoade/secvenţe sau tendinţa de rezumare – 1 punct + 1 punct
− analiza oricăror două elemente de structură, de compoziție şi de limbaj, semnificative pentru
•analiza fiecărui element ales, justificând relevanța acestuia pentru construcția personajului –
3 puncte; abordarea schematică, fără justificarea relevanței – 1 punct
•relaţie adecvată între idei, între idei şi argumente, formulare de judecăţi de valoare relevante – 3 puncte
•relaţie parţial adecvată între idei, între idei şi argumente, formulare de judecăţi parţial relevante – 2 puncte
•schematism – 1 punct
−utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului,
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.