Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Examenul de bacalaureat național 2018
Proba E. c)
Istorie
Varianta 9
Filiera teoretică, profil umanist, toate specializările; Filiera vocaţională - profil artistic, toate specializările; - profil sportiv, toate specializările; - profil pedagogic, specializările:
•Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
•Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I(30 de puncte)
Citiţi, cu atenţie, sursele de mai jos:
A. „În ciuda relațiilor cu Viena, încordate nu numai din pricina Transilvaniei, dar și din cea a chestiunii Dunării și a raporturilor comerciale, guvernul lui I. C. Brătianu
În decembrie 1913, însuşi bătrânul rege Carol I declara ministrului Germaniei la Bucureşti că din cauza politicii naţionale
unui război [...]».”(V. Georgescu, Istoria românilor de la origini până în zilele noastre)
B. „Pentru români [...] era necesar [...] să se consolideze [...] statul român așa cum era el la 1878. Aceasta presupunea o perioadă de liniște. Privită sub acest raport [...] apropierea de Tripla Alianță oferea [...] o garanție mai puternică decât o alianță cu o singură mare putere. Apoi, din cele trei state membre ale acestui prim bloc
Carol I pornea de la ideea că orientarea spre Puterile Centrale trebuia să constituie un element de bază al politicii externe a României [...]. Importantele prerogative pe care i le acorda Constituția măreau ponderea puterii sale nu numai pe plan intern, ci și în politica externă. În condițiile în care alegerea sau menținerea unui ministru depindea, în mare măsură de voința regelui, Carol I avea la îndemână un însemnat mijloc de presiune asupra miniștrilor pentru imprimarea unei anumite
2.Precizaţi, din sursa B, o informație referitoare la relațiile economice ale statului român. 2 puncte
3.Menţionaţi regele României și alianța
6 puncte
4.Scrieţi, pe foaia de examen, litera corespunzătoare sursei care susţine că legea fundamentală
5.Scrieţi o relaţie
6.Prezentaţi două fapte istorice desfășurate de români pentru realizarea României Mari la
7.Menţionaţi o asemănare între două proiecte politice referitoare la statul român elaborate în
Citiţi, cu atenţie, sursa de mai jos:
„[...] Perioada
Apropierea de Bonn şi stabilirea de relaţii diplomatice cu Republica Federală [Germania]
(1967)
Comuniştii români au refuzat de asemenea, cu consecvenţă, să participe la manevrele militare ale Pactului de la Varşovia şi să îngăduie astfel de manevre pe teritoriul ţării, susţinând în paralel ideea desfiinţării simultane a blocurilor militare.
Orientarea diplomatică spre Apus a fost dublată de o restructurare a legăturilor comerciale externe: [...] tratativele pentru aderarea la GATT [Acordul General pentru Tarife şi Comerţ] au început în 1968 şi
3.Menţionaţi statul din Europa Occidentală şi o acțiune referitoare la acesta desfășurată de
5.Formulaţi, pe baza sursei date, un punct de vedere referitor la politica promovată de România în
6.Argumentaţi,
concluzia.)
SUBIECTUL al
Elaboraţi, în aproximativ două pagini, un eseu despre spațiul românesc în contextul relațiilor internaționale din secolele al
-precizarea unei instituții centrale din spațiul românesc, în secolul al
-menţionarea a două acțiuni diplomatice desfășurate de reprezentanți ai instituțiilor centrale din spațiul românesc extracarpatic în secolul al
-prezentarea unei acțiuni diplomatice din a doua jumătate a secolului al
-formularea unui punct de vedere referitor la implicarea românilor în relațiile internaționale din a doua jumătate a secolului al
acestuia
Notă! Se punctează şi utilizarea limbajului istoric adecvat, structurarea prezentării, evidenţierea relaţiei
Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Examenul de bacalaureat național 2018
Proba E. c)
Istorie
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Varianta 9
Filiera teoretică, profil umanist, toate specializările; Filiera vocaţională - profil artistic, toate specializările; - profil sportiv, toate specializările; - profil pedagogic, specializările:
•Se punctează orice modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
•Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.
•Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total obținut pentru lucrare.
1.2 puncte pentru numirea oricărui document internațional precizat în sursa A
2.2 puncte pentru precizarea, din sursa B, a oricărei informații referitoare la relațiile economice ale statului român
3.câte 3 puncte pentru menţionarea regelui României și a alianței
4.3 puncte pentru scrierea, pe foaia de examen, a literei B, corespunzătoare sursei care susţine că legea fundamentală stabilea prerogativele monarhului în politica externă
5.7 puncte pentru scrierea oricărei relații
6.câte 1 punct pentru menţionarea oricăror două fapte istorice desfășurate de români pentru
7.4 puncte pentru menţionarea oricărei asemănări între două proiecte politice referitoare la statul român elaborate în spațiul românesc, în prima jumătate a secolului al
1.2 puncte pentru numirea oricărui lider occidental precizat în sursa dată
2.2 puncte pentru precizarea secolului la care se referă sursa dată
3.câte 3 puncte pentru menţionarea statului din Europa Occidentală şi a oricărei acțiuni
4.câte 3 puncte pentru menţionarea, din sursa dată, a oricăror două informaţii referitoare la
5.4 puncte pentru formularea, pe baza sursei date, a oricărui punct de vedere referitor la politica
promovată de România în domeniul economic
câte 3 puncte pentru selectarea, din sursa dată, a oricăror două informaţii care susţin punctul
6.4 puncte pentru argumentarea afirmaţiei date prin prezentarea oricărui fapt istoric relevant și prin utilizarea conectorilor care exprimă cauzalitatea (deoarece, pentru că etc.) şi concluzia (aşadar, ca urmare etc.)
-2 puncte pentru precizarea oricărei instituții centrale din spațiul românesc, în secolul al
-câte 3 puncte pentru menţionarea oricăror două acțiuni diplomatice desfășurate de
reprezentanți ai instituțiilor centrale din spațiul românesc extracarpatic în secolul al
-2 puncte pentru menţionarea oricărei acțiuni diplomatice din a doua jumătate a secolului al
3 puncte pentru prezentarea acțiunii menţionate, prin evidenţierea relaţiei istorice de cauzalitate şi utilizarea unui exemplu/a unei caracteristici
1 punct pentru utilizarea doar a unui exemplu/a unei caracteristici referitoare la acțiunea menţionată
-1 punct pentru formularea oricărui punct de vedere referitor la implicarea românilor în relațiile internaționale din a doua jumătate a secolului al
4 puncte pentru susținerea punctului de vedere formulat
Ordonarea şi exprimarea ideilor menţionate – 6 puncte distribuite astfel:
-2 puncte pentru utilizarea limbajului istoric adecvat
1 punct pentru utilizarea parţială a limbajului istoric adecvat
-1 punct pentru structurarea eseului (introducere - cuprins - concluzie)
-2 puncte pentru respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice
1 punct pentru respectarea parţială a succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice
-1 punct pentru respectarea limitei de spaţiu