Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Examenul de bacalaureat național 2018
Proba E. c)
Istorie
Varianta 2
Filiera teoretică, profil umanist, toate specializările; Filiera vocaţională - profil artistic, toate specializările; - profil sportiv, toate specializările; - profil pedagogic, specializările:
•Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
•Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I(30 de puncte)
Citiţi, cu atenţie, sursele de mai jos:
A. „Când izbucneşte revoluţia la Paris, în februarie 1848, unii dintre tinerii revoluționari, cum sunt fraţii Brătianu, se află la Paris. Se întorc [...] în ţară, unde domneau, la Bucureşti, Gheorghe Bibescu, iar, la Iaşi, Mihai Sturdza, şi încep să comploteze pentru a răsturna aceste guverne sau pentru a impune domnului reforme democratice. În martie 1848, se pregăteşte un complot în Moldova, dar este descoperit şi imediat înăbuşit de Mihai Vodă Sturdza. Unii sunt închişi, alţii reuşesc să fugă în străinătate, astfel încât revoluţia din Moldova este neizbutită din capul locului. În Ţara Românească în schimb, unde exista de altfel o burghezie mai dezvoltată decât în Moldova, tineretul revoluţionar reuşeşte să mobilizeze populaţia, să meargă până şi la sate [...]. Începe o adevărată revoluţie, cu Proclamaţia de la Islaz (9 iunie 1848); se întinde apoi la Bucureşti, unde se impune domnului Bibescu o proclamaţie pentru a face schimbări [...]. Vodă Bibescu,
B. „Eşecul revoluţiei [de la 1848] a lăsat nerezolvate două probleme fundamentale ale făuririi naţiunii române – Unirea Principatelor şi Independenţa. Totuşi, [...] paşoptiştii aveau să realizeze recunoaşterea de facto a uneia cât şi a celeilalte de către Marile Puteri. Unioniştii români, cum erau denumiţi partizanii dobândirii statutului de naţiune de sine stătătoare,
Criza relaţiilor internaţionale, care a dus la Războiul Crimeii, a oferit unioniştilor deschiderea căutată. [...]. Prin Tratatul de la Paris din 1856, care a pus capăt Războiului Crimeii, puterile au subscris la două cerinţe exprimate de mult timp de către intelectualii şi politicienii români. În primul rând, au aşezat Moldova şi Ţara Românească sub protecţia lor colectivă, descurajând prin aceasta vreo intervenţie viitoare rusă şi otomană şi cerând Austriei
3.Menţionaţi cele două state româneşti la care se referă atât sursa A, cât şi sursa B. 6 puncte
4.Scrieţi, pe foaia de examen, litera corespunzătoare sursei care susţine că românii sunt implicați
5.Scrieţi o relaţie
6.Prezentaţi alte două fapte istorice referitoare la consolidarea statului român modern,
7.Menţionaţi o constantă în desfășurarea acțiunilor la care participă românii la începutul
Citiţi, cu atenţie, sursa de mai jos:
„Insuccesul suferit în iunie 1462 nu
Atent la mișcările forțelor armate otomane, Ștefan cel Mare [...] a menținut [...] cele mai strânse relații posibile cu Transilvania, în special cu orașele principale, ca Brașovul și Bistrița, din și prin care își putea procura armament și mai ales arme de foc.
Polonii
3.Menţionaţi cetatea cucerită de domnul Moldovei și un motiv al acestei acțiuni, la care se referă
5.Formulaţi, pe baza sursei date, un punct de vedere referitor la relațiile politice stabilite între
6.Argumentaţi,
prezentarea unui fapt istoric relevant și utilizarea conectorilor care exprimă cauzalitatea şi
Elaboraţi, în aproximativ două pagini, un eseu despre totalitarism în Europa şi în România, în perioada postbelică, având în vedere:
-precizarea unei ideologii totalitare care există în Europa și în România în perioada postbelică;
-menţionarea a două practici politice totalitare utilizate în România postbelică și a câte unei caracteristici a fiecăreia dintre aceste practici;
-prezentarea unui fapt istoric referitor la participarea României la Războiul Rece, în perioada stalinismului;
-formularea unui punct de vedere referitor la atitudinea României în relațiile internaționale
din perioada
Notă! Se punctează şi utilizarea limbajului istoric adecvat, structurarea prezentării, evidenţierea relaţiei
Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Examenul de bacalaureat național 2018
Proba E. c)
Istorie
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Varianta 2
Filiera teoretică, profil umanist, toate specializările; Filiera vocaţională - profil artistic, toate specializările; - profil sportiv, toate specializările; - profil pedagogic, specializările:
∙Se punctează orice modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
∙Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.
∙Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total obținut pentru lucrare.
1.2 puncte pentru numirea oricărui conducător politic din spaţiul românesc precizat în sursa A
2.2 puncte pentru precizarea, din sursa B, a oricărei informații referitoare la Tratatul de la Paris
3.câte 3 puncte pentru menţionarea fiecăruia dintre cele două state româneşti la care se referă
4.3 puncte pentru scrierea, pe foaia de examen, a literei B, corespunzătoare sursei care susţine că românii sunt implicați în tratative cu Marile Puteri
5.7 puncte pentru scrierea oricărei relații
6.câte 1 punct pentru menţionarea oricăror alte două fapte istorice referitoare la consolidarea
statului român modern desfășurate în secolul al
7.4 puncte pentru menţionarea oricărei constante în desfășurarea acțiunilor la care participă românii la începutul secolului al
1.2 puncte pentru numirea oricărui domn al Moldovei precizat în sursa dată
2.2 puncte pentru precizarea secolului la care se referă sursa dată
3.câte 3 puncte pentru menţionarea cetății cucerite de domnul Moldovei și a oricărui motiv al
4.câte 3 puncte pentru menţionarea, din sursa dată, a oricăror două informaţii referitoare la
5.4 puncte pentru formularea, pe baza sursei date, a oricărui punct de vedere referitor la relațiile
politice stabilite între Moldova și Polonia
câte 3 puncte pentru selectarea, din sursa dată, a oricăror două informaţii care susţin punctul
6.4 puncte pentru argumentarea afirmaţiei date prin prezentarea oricărui fapt istoric relevant și prin utilizarea conectorilor care exprimă cauzalitatea (deoarece, pentru că etc.) şi concluzia
(aşadar, ca urmare etc.)
-2 puncte pentru precizarea unei ideologii totalitare care există în Europa și în România
-câte 3 puncte pentru menţionarea oricăror două practici politice totalitare utilizate în România postbelică și a oricărei caracteristici a fiecăreia dintre aceste practici
(3px4=12p)
-2 puncte pentru menţionarea oricărui fapt istoric referitor la participarea României la Războiul Rece, în perioada stalinismului
3 puncte pentru prezentarea faptului istoric menţionat, prin evidenţierea relaţiei istorice de
cauzalitate şi utilizarea unui exemplu/a unei caracteristici
1 punct pentru utilizarea doar a unui exemplu/a unei caracteristici referitoare la faptul istoric menţionat
-1 punct pentru formularea oricărui punct de vedere referitor la atitudinea României în relațiile internaționale din perioada
4 puncte pentru susținerea punctului de vedere formulat
(deoarece, pentru că etc.) şi concluzia (aşadar, ca urmare etc.)
Ordonarea şi exprimarea ideilor menţionate – 6 puncte distribuite astfel:
-2 puncte pentru utilizarea limbajului istoric adecvat
1punct pentru utilizarea parţială a limbajului istoric adecvat
-1 punct pentru structurarea eseului (introducere - cuprins - concluzie)
-2 puncte pentru respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice
1punct pentru respectarea parţială a succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice
-1 punct pentru respectarea limitei de spaţiu