Bacalaureat 2017: Modele de subiecte Competente Lingvistice Limba Romana proba orala - Proba A





Modelele orientative de subiecte/biletele de examen/pachetele de fișiere pentru examenul național de Bacalaureat au fost concepute în acord cu programele în vigoare ale examenului, astfel încât tratarea lor să valorifice capacitatea de analiză, sinteză, generalizare şi abstractizare. De asemenea, acestea vizează cuprinderea echilibrată a materiei studiate, solicitând deopotrivă demonstrarea eficientă a competenţelor și încadrarea în timpul de lucru prevăzut de metodologie.



 



                                    Examenul de bacalaureat naţional 2017 Proba A 

Model de subiect pentru examenul de bacalaureat 2017

Biletul nr.  



Citeşte textul cu voce tare. 

 

Ionuţ Mareş — Cum faci selecţia filmelor? Care sunt criteriile?



Ileana Bîrsan — În primul rând, trebuie să fie pentru intervalul de vârstă potrivit. Nu pot să le arăt orice. Trebuie să fiu atentă dacă „parental guidance” îmi dă voie să le dau. Cam știu, dar verific acest lucru. Am verificat pe copiii mei, dar trebuie să știu că nu le arăt ceva ce nu trebuie. În al doilea rând, criteriile țin de mai multe lucruri: atâta vreme cât vreau să le fac o istorie prin cinema, fără să le fac istorie, evident că pornesc cu Buster Keaton, Chaplin [...]. Am făcut o selecţie cronologică.

Am început nu numai cu Chaplin, am început și cu „Nanook”, care e film documentar. Întâi, am avut reticenţe, dar a fost foarte bine primit. Sunt filme care au făcut istorie şi care au rămas în istoria cinematografului nu neapărat ca filme pentru copii sau despre copii. Mai am Jacques Tati, mai am Spielberg, ajung la Wes Anderson. E o mică trecere prin cinema, dar fără să se știe că e o istorie. Nu fac istorie. Le grupez materialele pe mici teme: prietenie, relaţii între părinţi şi copii, libertate. Dar le iau cronologic, să vedem cum se schimbă, de exemplu, prietenia între părinți și copii, începând de la filmele mute. Copiii nu-şi dau seama că fac asta. Nu le dau ani foarte mulţi, dar le scriu numele autorilor şi titlurile filmelor, pentru că e bine să li se întipărească în minte un nume, un titlu. [...] La cei de liceu, discursul este altul şi intenţiile sunt altele. Cu cei de la liceu sunt mai multe programe. La cel pe care l-am făcut eu – o săptămână, cinci zile, în vacanţă, câte un film pe zi – au fost filme mari, din epoci şi spaţii foarte diferite, dar au fost şi filme precum „Rashomon”, „Opt şi jumătate”, „If ;”. 


                                    Ionuţ Mareş, Interviu cu Ileana Bîrsan, în Ziarul Metropolis, 3 mai 2015 

 

1. Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul dat: a. Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)? b. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Ilustrează două caracteristici ale stilului identificat cu exemple din textul dat. c. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat? 

 

2. Care este opinia ta despre necesitatea formării unei culturi cinematografice în școală? Motivează-ţi răspunsul. 

Please enable / Bitte aktiviere JavaScript!
Veuillez activer / Por favor activa el Javascript![ ? ]